Recenzia 3 monokulárnych ďalekohľadov

Monokulárne ďalekohľady sú optické prístroje, vďaka ktorým si môžeme "priblížiť" vzdialené objekty, pozorovať krajinu jedným okom. Oproti klasickým ďalekohľadom nie sú tak často používané, napriek tomu je ich využitie veľmi veľké. Telo ďalekohľadu je zložené z jedného tubusu, majú jeden objektív, jeden okulár, zaostrovacie koliesko, koliesko na nastavenie zväčšenia. Statívový závit na uchytenie na statív je povinnosťou takéhoto ďalekohľadu. Niektoré z modelov majú vysúvateľnú clonu na objektíve.

Výstup z ďalekohľadu môže byť priamy alebo lomený. Ja som si zobral na túto recenziu všetky modely s lomeným výstupom, pretože sa mi s nimi lepšie pozoruje. Všetky 3 modely sa aktuálne predávajú v cenovom rozpätí 120-200 EUR s DPH, modely od výrobcov Shilba a Omegon majú v balení malé statívy. Tieto statívy sú väčšinou vždy podobné a rozdiely sú minimálne, osobne preferujem upevnenie na klasický veľký statív.

Monokulár Acuter 65

Monokulár Acuter 65 - 45° je klasickej konštrukcie s priemerom šošovky 65mm, je vodotesný, odolá aj silnému dažďu. Zväčšenie 16-48x je optimálne pre tento priemer šošovky. S rastúcim zväčšením trošku klesá kvalita obrazu, ale to je prirodzený jav u všetkých ďalekohľadoch. Má kvalitné optické hranoly Bak4.

Tento monokulár je možné pripojiť aj so zrkadlovkou, na čo sa používa u tohto výrobcu adaptér DHC, s následným použitím T2 krúžku.

Monokulár Omegon 25-75x70

Tento monokulár je vďaka svojej konštrukcii unikátny. Výrobca Omegon má veľké skúsenosti s astronomickými ďalekohľadmi a tieto preniesol aj do tohto modelu. Konštrukcia Maksutov - Cassegrain, teda kombinácia 70mm zrkadlo + šošovka, robí z tohto ďalekohľadu výnimočný produkt nie iba svojou konštrukciou, ale hlavne obrazom, ktorý ponúka. Zväčšenie je v o väčšom rozsahu 25-75x.

V balení sa nachádza špeciálny adaptér, vďaka ktorému je možné použiť aj klasické astronomické okuláre, čím dosiahneme aj iné zväčšenia, respektíve kvalitnejší obraz pri použití kvalitných okulárov.

Monokulár Shilba Cyclops 2 15-45x60

Monokulárny ďalekohľad, ktorý je klasický predstaviteľ kategórie menších monokulárnych ďalekohľadov s malým statívom v balení. Optické hranoly BK7 sú nižšej kvality oproti BaK4, napriek tomu rozdiel vo výslednej kvalite obrazu nie je veľký. Aj tento model umožňuje pripevniť mobilný telefón na okulár a vytvoriť si záznam z pozorovania. Zväčšenie je v rozsahu 15-45x čo je optimálne pre menšie ďalekohľady. Tento model nie je vodeodolný.

Zhrnutie

Za dlhé roky, ktoré sa venujem ďalekohľadom mám samozrejme predstavu, čo môžem očakávať od jednotlivých ďalekohľadov v danej cene. Musím napísať, že model Omegon 25-70x70 predčil moje očakávania. Za dané peniaze dostaneme najviac "muziky".  Tento monokulár má veľmi slušný obraz, či už na pozorovanie krajiny, na strelnicu alebo aj nočné pozorovanie, napríklad Mesiaca. Toto by bola moja voľba z týchto troch modelov.

Model Acuter 65 je "klasika". Ďalekohľad pripevníte na statív a dostanete od neho to čo očakávate, teda slušný obraz, pekné prevedenie a vodeodolnosť, ktorá sa môže niekedy zísť. Monokulár  od výrobcu Shilba je  o 30% lacnejší od predchádzajúcich 2 modelov.  Rozdiel v kvalite taký veľký nie je. Tento model môžem nazvať "ekonomická" voľba na pozorovanie krajiny alebo na strelnicu.

Čakajte prosím...
Užívateľský panel
Napiště nám zprávu